Петров Григорій Савич. Взаємозв'язок вегетативних, соматичних функцій та розумової працездатності у студентів різних спеціальностей : дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Дніпропетровський національний ун-т. — Д., 2007. — 156арк. — Бібліогр.: арк. 138-156.
Анотація до роботи:
Петров Г. С. Взаємозв’язок вегетативних, соматичних функцій та розумової працездатності у студентів різних спеціальностей. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за фахом 03.00.13. – фізіологія людини і тварин. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2008.
У роботі проведено з’ясування механізмів та особливостей вегетативних, соматичних функцій та розумової працездатності у студентів різних спеціальностей. Показано, що статеві особливості фізичного розвитку у студентів різних спеціальностей характеризуються прискореним темпом біологічного дозрівання у дівчат, порівняно із юнаками. В той же час за абсолютними значеннями параметрів фізичного розвитку юнаки мають більший рівень функціональних можливостей організму.
Динаміка стану вегетативної нервової системи у студентів різних спеціальностей протягом навчального року характеризується зростанням симпатичного тонусу у студентів технічних та природничих спеціальностей. У студентів-юнаків гуманітарних спеціальностей протягом навчального року виявлено превалювання парасимпатичного тонусу вегетативної нервової системи. Наприкінці навчального року у студентів-юнаків всіх спеціальностей спостерігається зростання розладу в діяльності вісцеральних систем. У студенток-дівчат такої тенденції не спостерігається.
У студентів технічних спеціальностей виявилися кращі значення показників сприйняття простору , абстрактно та операційного мислення, у студентів природничих спеціальностей - показники сприйняття простору та асоціативного мислення, у студентів гуманітарних спеціальностей - параметрів абстрактного та асоціативного мислення.
Проведений аналіз між антропометричними показниками та показниками вегетативного тонусу і розумової працездатності серед студентів різних спеціальностей протягом навчального року свідчить про зміни структури міжсистемних зв’язків. Так, наприкінці навчального року спостерігається більша кількість зв’язків що свідчить про більшу напруженість механізмів регуляції внаслідок процесу стомлення. Спрямованість зміни структури міжсистемних зв’язків залежить від спеціальності студентів.
Особливість вегетативних, соматичних функцій та розумової працездатності у студентів різних спеціальностей проявляється у формуванні функціональної системи організму, відповідальної за процес навчання, що підтверджується зростанням кількості кореляційних зв’язків між показниками фізичного розвитку, вегетативного тонусу та розумової працездатності наприкінці навчального року і відображає залучання нових елементів функціональної системи.
Статеві особливості фізичного розвитку у студентів різних спеціальностей характеризуються прискореним темпом біологічного дозрівання у дівчат, порівняно із юнаками. За абсолютними значеннями параметрів фізичного розвитку юнаки мають більший рівень функціональних можливостей серцево-судинної, дихальної та м’язової систем.
Динаміка вегетативних показників у студентів різних спеціальностей протягом навчального року характеризується зростанням впливу симпатичного тонусу ВНС серед студентів технічних та природничих спеціальностей. У студентів гуманітарних спеціальностей протягом навчального року виявлено переважання парасимпатичного тонусу.
Навчальне навантаження викликає зміни структури міжсистемних зв’язків між соматичними, вегетативними функціями та розумовою працездатністю, що обумовлено розвитком процесу стомлення, та пов’язане із статевим фактором та спеціалізацією студентів.
Особливостями розумової працездатності у студентів є формування психофізіологічної організації системи сприйняття та переробки інформації, в залежності від спрямованості навчального процесу. Так, у студентів технічних спеціальностей виявилися кращі значення показників сприйняття простору та абстрактно-операційного мислення, у студентів природничих спеціальностей - показники сприйняття простору та асоціативного мислення, у студентів гуманітарних спеціальностей - параметрів абстрактного та асоціативного мислення.
Найбільш вагомими психофізіологічними функціями, які визначають рівень розумової працездатності у студентів різних спеціальностей є обсяг довільної уваги, обсяг оперативної пам’яті та коефіцієнт операційного мислення.
Виявлено, що прискорений темп біологічного дозрівання у дівчат відображається у більш адекватній реакції та автономізації системи вегетативної регуляції ритму серця на ортостатичне навантаження порівняно із юнаками, у яких спостерігається зростання напруженості системи регуляція ритму серця за рахунок активації симпатичного тонусу при ортостатичному навантаженні.
Публікації автора:
Дрегваль І.В., Мурзін О.Б., Петров Г.С. Вплив аферентної імпульсації від рецепторів півколових каналів на функціональний стан спінальних мотонейронів людини в умовах шумового навантаження // Вісник ДНУ. "Біологія. Екологія". – Дн-ськ: ДНУ. – 2005. № 3/1. – С. 44-48 (Здобувач особисто підготував та інтерпретував отримані результати, забезпечив проведення фізіологічного дослідження).
Кофан І.М., Ляшенко В.П. Петров Г.С. Динаміка електричної активності головного мозку при активації сенсорного апарату півколових каналів // Вісник ДНУ. "Біологія. Екологія". – Дн-ськ: ДНУ. – 2005. № 3/1. – С. 113-117 (Здобувачем особисто було проведено статистичну обробку даних, узагальнено результати роботи).
Петров Г. С., Ляшенко В.П., Кофан І.М., Дрегваль І.В., Коробейников Г.В. Статеві особливості фізичного розвитку студентів // Вісник ДНУ. "Біологія. Екологія". - Дн-ськ: ДНУ. – 2005. № 3/2. – С. 138-142 (Здобувач особисто брав участь у проведенні фізіологічного дослідження, оформив отримані результати у вигляді статті).
Петров Г. С., Ляшенко В.П., Кофан І.М., Дрегваль І.В., Коробейніков Г.В. Особливості формування психофізіологічної організації у студентів в залежності від спрямованості навчання // Педагогіка, психологія та медико-біологчні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2006. – № 2. – С. 87-92 (Особистий внесок здобувача полягав у статичній обробці результатів для написання статті, що відноситься до теми дисертації).
Петров Г. С., Ляшенко В.П., Кофан І.М., Дрегваль І.В., Коробейніков Г.В., Педик Л.А. Розвиток психофізіологічних функцій у студентів різних спеціальностей // Таврический медико-биологический вестник. – 2006. – Т. 9. – С.211-214 (Здобувачем проведено тестування студентів, статистичну обробку матеріалів дослідження, узагальнення результатів роботи).
Петров Г.С., Ляшенко В.П., Кофан І.В., Дрегваль І.В., Коробейніков Г.В. Фізичний розвиток та психофізіологічні функції у студентів різних спеціальностей // Вісник черкаського університету. Серія: Біологічні науки. – Вип.91. – Черкаси: Черкаський національний університет, – 2006. – С.115-124 (Здобувач особисто підготував та інтерпретував отримані результати, забезпечив проведення фізіологічного дослідження).
Петров Г.С. Особливості фізичного розвитку та вегетативного індексу Кердо у студентів технічних спеціальностей в залежності від статі // Педагогіка, психологія та медико-біологчні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2006. – № 4. – С. 143-146.
Петров Г.С., Кузнєцов В.Д. Причинно-наслідковий підхід до структури кредитно-модульної системи в фізичному вихованні студентської молоді на сучасному етапі // Педагогіка, психологія та медико-біологчні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2006. – № 4. – С. 79-81 (Здобувач особисто брав участь у проведенні фізіологічного дослідження, оформив отримані результати у вигляді статті).
Петров Г. С., Ляшенко В. П., Кофан І. М., Дрегваль І. В. Гендерні особливості розумової працездатності студенітв різних спеціальностей // Фізіологічний журнал. – 2006. – Т. 52, № 6. – С. 93-100 (Особистий внесок здобувача полягав у проведенні фізіологічних досліджень, оформленні результатів у вигляді статті).
Петров Г.С. Вплив деяких чинників середовища на розумову працездатність студентів //Материалы международной научно-практической конференции «Олимпийский спорт, физическая культура, здоровье нации в современных условиях». Луганск. 2004.- С. 269-271
Кофан І.М., Дрегваль І.В., Петров Г. С. Дослідження сенсомоторних реакцій спортсменів різних спеціалізацій // Фізіологічний журнал. – 2006. – Т. 52, № 2. – С. 208.
Петров Г. С., Ляшенко В. П., Кофан І. М., Дрегваль І. В., Коробейніков Г. В. Особливості фізичного розвитку та формування психофізіологічних функцій у студентів різних спеціальностей // Матеріали Всеукр. наук. симпозіуму. - Київ; Черкаси: Вид. Від ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2006. – С. 85 (дисертанту належить проведення експериментів, обробка отриманих результатів та оформлення роботи).
Петров Г., Ляшенко В., Коробейніков Г. Зв'язок індивідуально-типологічних властивостей із когнітивними функціями у студентів з різною руховою активністю // Матеріали регіональної наук.-практ. конф. „Проблеми фізичного виховання студентів". –Дніпропетровськ. – 2005. – С. 182-183.
Петров Г., Ляшенко В. Кофан І. Дрегваль І. Коробейніков Г. Особливості формування психофізіологічних функцій у студентів різних спеціальностей // Матеріали регіональної наук.-практ. конф. „Проблеми фізичного виховання студентів". – Дніпропетровськ. – 2005. – С. 92-93.
Петров Г., Амосов А., Белявський І., Бочков Ю. Оцінювання показників фізичної підготовленості студентів різної тілобудови // Матеріали регіональної наук.-практ. конф. „Проблеми фізичного виховання студентів". – Дніпропетровськ. – 2005. – С. 86-88.
Петров Г., Кузнецов В. Вплив чотирирічного курсу навчання з фізичного виховання на показники фізичної підготовки і працездатності студентів вузу // Матеріали регіональної наук.-практ. конф. „Проблеми фізичного виховання студентів". – Дніпропетровськ. – 2005. – С. 34-39.
Петров Г., Жеребцов Ю. Концептуальні засади напрямків модернізації робочої навчальної програми з фізичного виховання студентів // Матеріали регіональної наук.-практ. конф. „Проблеми фізичного виховання студентів". – Дніпропетровськ. – 2005. – С. 12-15.
Петров Г. С. Фізичний розвиток студентів технічних спеціальностей вищих навчальних закладів // Збірник наукових праць «Актуальні проблеми фізичної культури і спорту». – Київ. – 2005. – Вип. 8-9. – С. 108-111.
Петров Г. С.,Ляшенко В. П., Коробейніков Г. В., Кофан І. М., Дрегваль І. В. Стан деяких психофізіологічних функцій у студентів різних спеціальностей // Тези доповідей ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., присвяченої 70-річчю з дня народження Г. М. Чайченка. –К. :Знання України, 2006. –С. 101-102
Коробейніков Г.В., Россоха Г.В., Коняєва Л.Д., Медведчук К.В., Петров Г. С. Дослідження психофізіологічних станів, які виникають у спортивній діяльності // Фізіологічний журнал. – 2006. – Т. 52, № 2. – С. 203.