У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове рішення наукової проблеми, сутність якої полягає в обґрунтовуванні теоретико-методологічних основ і розробці практичних рекомендацій, спрямованих на стимулювання розвитку мережі підприємств яхтового туризму, сприяючих підвищенню ефективності туристської галузі в цілому і яхтового туризму зокрема. Результати виконаного дослідження дозволяють зробити наступні висновки: 1. Яхтовий туризм є важливою складовою морського туризму і одним із пріоритетних видів туризму, що найдинамічніше розвиваються у всьому світі. Природно-кліматичні, людські та матеріально-технічні ресурси Кримського півострова створюють перспективні передумови для розвитку даного напряму туристського бізнесу. Проте стан розвитку яхтового туризму на сьогодні значно відстає від рівня розвитку передових країн світу і не відповідає вимогам сучасного суспільства. 2. На підставі проведеного теоретичного дослідження, аналізу, узагальнення і систематизації існуючих положень позначено місце яхтового туризму в системі туристських подорожей, розглянуті основні складові яхтингу, удосконалено визначення категорії «яхтовий туризм», структуровані основні елементи яхтового туристського комплексу, класифіковані підприємства, що входять в його склад, досліджено сучасний стан розвитку яхтового туризму в Україні і Криму. 3. Побудована ранжирувана низка проблем в розвитку яхтового туризму в Криму на підставі експертної оцінки; виявлені основні проблеми, що перешкоджають ефективному розвиткові яхтового туризму, до яких належать: нестабільність економічної ситуації в країні, відсутність державної підтримки і сприятливого інвестиційного клімату; неефективний менеджмент; корупція в органах влади; відсутність вітчизняної бази яхтобудування і достатньої кількості яхтових стоянок уздовж кримського узбережжя. Оцінка ступені згоди експертів була здійснена за допомогою коефіцієнтів варіації і конкордації. 4. Встановлено, що діяльність підприємств яхтового туризму неефективна зважаючи на недостатнє використовування виробничого і трудового потенціалу підприємств, неопрацьованості маркетингової і цінової стратегій, відсутність власних обігових коштів, нераціонального використовування робочого часу. Виявлені чинники, що надають дію на виникнення ризикових ситуацій і ефективність діяльності підприємств малотоннажного суднобудування і яхтових портів. 5. Запропонована єдина методика формування ціни на обслуговування яхт в яхтових портах, що враховує особливості і специфіку діяльності кожного яхт-клубу, включаючи диференційовану систему надання знижок і урахування в структурі ціни рівня якості послуг, що надаються, що сприяє збільшенню кількості власників яхт, які виберуть кримські яхтові порти як постійні місця базування для своїх яхт, і залученню нових споживачів в сферу яхтового туризму. 6. Виявлено, що відсутність стійкого і надійного джерела інвестування підприємств є однією з найважливіших причин, які не дають можливості подолати тривалу економічну кризу і підвищити ефективність діяльності більшості підприємств яхтового туризму. Запропоновано методику використання альтернативних джерел кредитування в яхтовому туризмі через взаємодію лізингових, чартерних компаній, підприємств малотоннажного суднобудування і туристських фірм. 7. Проведено аналіз ринкового сегменту на основі гнучкого методу сегментації споживацького ринку яхтового туризму, що є найефективнішим, якщо виводити на ринок нові товари та послуги. Для оцінки ступеня залежності між показниками сегментації і дослідження споживацьких мотивації, що формуються під впливом чинників маркетингового середовища, рекомендовано використання методу аналітичного угрупування за допомогою комбінаційного розподілу на підставі даних таблиць взаємної зв'язаності, який дозволяє підприємствам яхтового туризму сформувати ефективну маркетингову стратегію, засновану на аналізі і розумінні поведінки потенційних покупців; встановити реалістичні і досяжні цілі; підвищити обґрунтованість схвалюваних управлінських рішень; забезпечити раціоналізацію і оптимізацію витрат на розробку, виготовлення і реалізацію даного виду послуг. 8. Обґрунтовані методичні положення та практичні рекомендації, спрямовані на підвищення ефективності діяльності мережі підприємств яхтового туризму. 9. Розроблена Концепція розвитку яхтового туризму в Автономній Республіці Крим, і на її підставі сформульовано і обґрунтовано комплексний механізм стимулювання розвитку мережі підприємств яхтового туризму, що є сукупністю політичного, правового, економічного, організаційного і мотиваційного механізмів і що формується як на державному і галузевому рівнях, так і на рівні окремого підприємства. Реалізація приведеного механізму дозволить найефективніше використовувати наявний ресурсний потенціал Криму; створить можливість для підвищення конкурентоспроможності і якості послуг, що надаються; збільшить надходження до бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів; ініціює попит на маломірні судна і, як наслідок, стимулює яхтобудування; приведе діючу систему забезпечення безпеки і нормативно-правового забезпечення мореплавання маломірних судів у відповідність з сучасними нормами і правилами. |