У дисертаційній роботі теоретично узагальнено і розроблено прикладні аспекти вирішення проблем удосконалення процесів будівництва та експлуатації автомобільних доріг, що дозволило розробити нові підходи і надати пропозиції щодо формування організаційно-економічного механізму забезпечення життєвого циклу автомобільної дороги в сучасних умовах господарювання. Узагальнення одержаних результатів дослідження дозволяє дійти висновку та розробити рекомендації теоретичного, методичного і прикладного характеру, основні з яких зводяться до такого: 1. Показано, що забезпечення системної ефективності будівництва автомобільних доріг є складною комплексною проблемою, пов’язаною з вирішенням множини економічних, організаційно-методичних, інформаційно-технічних і соціальних задач на всіх стадіях її життєвого циклу. Аналіз життєвого циклу автомобільної дороги дозволив виділити такі головні стадії –проектування, будівництво, експлуатація і встановити, що на даний час відбувається зниження надходжень коштів для виробничих процесів дорожньо-будівельних підприємств, пов’язане з недоліками діючої системи виділення фінансових ресурсів для дорожнього господарства України. Вимоги до універсальності капітальних вкладень у дорожню галузь зумовлюють дослідження з урахуванням досягнення високих кінцевих організаційно-економічних результатів. Системне вирішення множини задач розглядалось з позицій двох основних критеріїв: якість та ефективність. Запропонована системна модель взаємозв’язку множини задач забезпечення ефективності виробничих процесів будівництва та експлуатації автомобільних доріг. 2. Сформульований комплекс науково-методичних задач головних стадій життєвого циклу автомобільної дороги, вирішення яких забезпечує високу ефективність кінцевих результатів її функціонування на єдиних комплексно-цільових критеріях цілепокладання та ціледосягання. Встановлено, що системна ефективність формується на стадії проектування, а реалізується на стадії експлуатації автомобільної дороги. 3. Комплексне вивчення сучасних тенденцій проектування, будівництва, експлуатації автомобільних доріг дозволило визначити рівень розвитку підприємств дорожнього господарства, виявити проблеми на різних ієрархічних рівнях, визначити напрями і засоби вирішення проблем щодо об’єкта, цілей і задач дослідження. 4. Розкрито сутність діючої системи фінансування дорожньо-будівельного комплексу України та запропоновано стратегії надходжень коштів для нормального функціонування виробничих процесів життєвого циклу автомобільних доріг. Ефективність інвестування дорожньої галузі значною мірою залежить від належного вдосконалення чинного розподілу коштів між державним дорожнім фондом та територіальними дорожніми фондами, що дає змогу забезпечити розвиток не тільки місцевих автомобільних доріг, а й забезпечити потреби регіонів у належному підтриманні дорожньої мережі. Запропоновані стратегії забезпечують кількісну і якісну оцінку джерел фінансування галузі і обумовлюють можливість їх виділення з різних джерел. 5. Показано впливи чинників зовнішнього середовища на ефективність функціонування виробничих процесів життєвого циклу концесійної автомобільної дороги, які необхідно враховувати при створенні сприятливих умов для реалізації запропонованої системи відносин в дорожній галузі. 6. Запропоновані методи і побудована системна модель «Проект дороги» на основі вирішення множини задач, спрямованих на раціональне використання усіх видів ресурсів та забезпечення належного рівня якості функціонування виробничих процесів підприємства дорожньо-будівельної галузі. Одержані результати свідчать про високу ефективність запропонованої методики та адекватність її реальному стану, що забезпечує формування необхідних управлінських і організаційних рішень, а також є одним із напрямів вирішення задач оптимального розподілу витрат на всіх стадіях життєвого циклу автомобільної дороги. 7. Досліджено процес одержання коштів для будівництва конкретної автомобільної дороги та показано основні напрями його оптимізації у реальному середовищі функціонування. 8. Запропоновано систему, за рахунок якої фінансування дорожньої галузі України може бути доведено до рівня, адекватного соціально-економічним потребам держави. 9. Розроблений та науково обґрунтований організаційно-економічний механізм забезпечення ефективності життєвого циклу автомобільної дороги, що забезпечує заданий рівень ефективності її проектування, виробництва та експлуатації. |