У дисертаційному дослідженні сформульовано теоретичне узагальнення і нове вирішення наукових завдань, що полягає в обгрунтуванні та необхідності закріплення на законодавчому рівні організаційно-правової моделі запобігання шахрайству на фінансових ринках у біржовій торгівлі. 1. Автором на підставі отриманих даних визначено правовий статус та висвітлено суспільно небезпечний характер дій, спрямованих на штучне, за допомогою обману інших інвесторів та користувачів фінансових ринків маніпулювання котируваннями. Розкрито особливості кримінологічної характеристики та детермінації шахрайств на сучасному фінансовому ринку України, а також здійснена класифікація та типологія осіб, які їх учиняють. 2. Проведений аналіз показав, що система існуючих норм, які регулюють відносини на фінансових ринках, не відповідає сучасним потребам, що виникають у сфері обігу цінних паперів та валют, не захищає належним чином інтересів інвесторів, чим підриває рівність їх можливостей та довіру до ринку при здійсненні угод купівлі-продажу під час біржової торгівлі. У сучасному законодавстві України відсутні такі поняття, як: “інсайдерська торгівля”, “фіктивний продаж”, “корнери”, “фінансові піраміди”, введення яких вважається доцільним з метою ефективного запобігання шахрайству на фінансових ринках. 3. Науково обгрунтовуються пропозиції про внесення змін до Кримінального кодексу України, де запропоновано передбачити відповідальність за: (стаття 222) дії, спрямовані на незаконне маніпулювання котируваннями на фінансових ринках; (стаття 231) дії, спрямовані на отримання або використання відомостей особами, які намагаються уникнути втрат або отримати прибуток, використовуючи конфеденційну інформацію, що є у них в наявності та може вплинути на котирування фінансових ринків після її публічного оголошення; (стаття 232) умисне розголошення внутрішньої (інсайдерської) інформації, що може вплинути на котирування фінансових ринків після її публічного оголошення. 4. Пропонується внести зміни до ст. 28 Закону України “Про цінні папери і фондову біржу” від 18 червня 1991 р., а саме: до умов, за яких не допускається здійснення діяльності по випуску та обігу цінних паперів, додати положення про заборону протизаконного (тобто без отримання необхідного дозволу на те Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку) маніпулювання курсом цінних паперів та валют під час біржової торгівлі, тобто, імітації або ініціації особою або групою осіб угод купівлі-продажу цінних паперів або валют з метою штучного підвищення, стабілізації, або зниження існуючого ринкового курсу. 5. Крім того, у висновку висвітлюється перспективи для України, які можуть зявитися в разі приєднання до Конвенції Ради Європи “Про інсайдерську торгівлю з протоколом до Конвенції Ради Європи про інсайдерську торгівлю № 130 від 1989 р.” та врахування основних положень Директиви Ради ЄС 89/592/ЄЕС від 13 листопада 1989 р. щодо узгодження регулювання внутрішніх (інсайдерських) операцій. Це дасть можливість заснувати спеціальний механізм для розв’язання ситуацій, пов`язаних із вказаними діяннями, а також координувати протидію таким спробам на транснаціональному рівні. З метою вирішення питання про досягнення мети Конвенції та запобігання шахрайству на фінансових ринках в Україні пропонується створити спеціальний підрозділ фінансової міліції при Міністерстві фінансів України. |