Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Кравчук Наталія Ярославівна. Зовнішня заборгованість держави та її вплив на фінансову безпеку України: Дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Тернопільська академія народного господарства. - Т., 2002. - 258арк. - Бібліогр.: арк. 212-226.



Анотація до роботи:

Кравчук Н.Я. Зовнішня заборгованість держави та її вплив на фінансову безпеку України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – Фінанси, грошовий обіг і кредит. – Київський національний економічний університет, Київ, 2002.

Розкрито теоретичні основи і досліджено практичні аспекти зовнішньої заборгованості у контексті фінансової безпеки держави.

Значна увага приділяється теоретико-методологічним засадам зовнішньої заборгованості. Зокрема виявлено її сучасні світові тенденції, проаналізовано і розвинуто основні науково-емпіричні гіпотези, класифіковано і охарактеризовано основні концепції, а також визначено місце і роль зовнішньої заборгованості в системі фінансової безпеки держави.

Здійснено системний макроекономічний аналіз та моніторинг зовнішнього боргу у вітчизняній економіці перехідного періоду, на основі чого зроблено висновок про низький рівень як боргової, так і фінансової безпеки держави та запропоновано шляхи їх зміцнення.

До основних результатів дослідження належать: пропозиції щодо ефективності менеджменту зовнішнього боргу та вдосконалення інструментарію управління ним; розробка моделі розрахунку граничнодопустимого обсягу зовнішнього державного боргу та прогнозування сценаріїв розвитку зовнішньої державної заборгованості за тих чи інших макроекономічних параметрів; сформульовані стратегічні цілі та концептуальні засади управління зовнішнім державним боргом у трансформаційній системі.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення концептуальних підходів, наукових гіпотез та сучасних теорій зовнішньої заборгованості у контексті світової фінансової думки, проведено комплексний емпіричний аналіз основних тенденцій формування та особливостей розвитку зовнішньої заборгованості в Україні, що послужило вихідною теоретико-аналітичною базою нового вирішення важливої та актуальної науково-практичної задачі, яка полягає у необхідності розробки боргової стратегії України, яка б відповідала національним інтересам і сприяла б фінансовій безпеці держави. Головні науково-теоретичні та практичні результати дисертації полягають у наступному:

в умовах національної економіки, яка динамічно розвивається і вирізняється політичною, економічною та фінансовою стабільністю, ефективними міжнародними зв’язками зовнішню заборгованість (звичайно, у розумних межах) можна розглядати як ефективний інструмент її світогосподарських зв’язків. При цьому кількість не повинна переходити у негативну якість. Під час економічних спадів залучення зовнішніх державних позик перешкоджає різкому падінню сукупного попиту, що має стабілізувати національну економіку; а також забезпечує надходження додаткових ресурсів, що можуть дати поштовх економічному зростанню;

надмірна зовнішня заборгованість має негативний вплив на соціально-економічний розвиток держави та її фінансове становище, оскільки призводить до передачі частини національного доходу за межі країни, загострює проблеми з платіжним балансом, сприяє розгортанню валютно-фінансових криз, зумовлює суттєву фінансову (а часто політичну) залежність від країн-рантьє та міжнародних фінансових організацій, негативно впливаючи на національну економічну безпеку та призводячи до загострення критичної боргової залежності.

В аналітичному плані проведений комплексний аналіз основних тенденцій формування та особливостей розвитку зовнішньої заборгованості в Україні дав можливість зробити такі узагальнення:

політика формування і нагромадження зовнішнього боргу загалом зводиться до “короткострокової тактики латання дір фінансово-бюджетної системи”, а найбільш глибинна причина загрозливого стану зовнішньої заборгованості полягає у намаганнях уряду поєднати дефіцитне фінансування бюджету із жорсткою монетарною політикою держави, спрямованою на подолання інфляційних тенденцій. У результаті зовнішні запозичення виступають індикатором фіскально-монетарних, а не народногосподарських цілей фінансової політики;

нагромаджений зовнішній борг – переважно державний, вирізняється нераціональною і неринковою структурою. Це ускладнює управління ним, а малоефективна система зовнішніх запозичень веде до перекладання тягаря з обслуговування і погашення зовнішнього боргу на податкоплатників майбутніх поколінь.

У площині нормативно-адміністративного регулювання доцільно:

розробити і прийняти Закон України “Про зовнішній борг України” в якому: чітко визначити понятійний апарат зовнішнього боргу держави; вказати механізми залучення кредитних ресурсів та обслуговування і погашення зовнішнього боргу; рекомендувати інструментарій управління зовнішнім боргом;

законодавчо заборонити надання державних гарантій по іноземних кредитах, оскільки, зазвичай, такого роду кредити не повертаються, а платежі, щодо їх обслуговування, лягають додатковим тягарем на Державний бюджет;

реформувати інституції, відповідальні за управління зовнішнім боргом у напрямі концентрації контролюючих функцій, запровадити функціональну структуру з управління зовнішнім боргом.

У практичному плані, для забезпечення фінансової безпеки держави, не достатньо лише боргового адміністрування. Необхідно запровадити ефективний менеджмент боргового процесу, розробити і реалізувати на практиці науково обґрунтовану боргову стратегію, яка б відповідала стратегічним національним інтересам, а основні напрями якої повинні бути спрямовані:

у короткостроковому періоді – на недопущення фінансової дестабілізації шляхом зменшення пікових виплат і пом’якшення боргового тягаря на бюджет і золотовалютні резерви та створення оптимальної схеми обслуговування зовнішнього боргу на певному часовому інтервалі;

у довгостроковому періоді – на уникнення одновекторної фінансової залежності від окремих кредиторів та забезпечення сталого економічного зростання через мінімізацію існуючої державної заборгованості та активізацію й оптимізацію валютно-фінансових потоків неборгового характеру.

Вважаємо, що для врегулювання проблеми зовнішньої заборгованості важливо скористатися ринковими методами та задіяти механізми активного управління зовнішнім боргом; створити організаційно-правові передумови застосування інструментів активного управління; започаткувати обмін (своп) боргових зобов’язань держави на акції підприємств, що перебувають у державній власності; ініціювати погашення боргів товарними поставками. У програму конкретних заходів, щодо мінімізації зовнішньої державної заборгованості, варто включити такі як:

залучення в країну іноземного приватного капіталу, що дозволить оптимізувати структуру зовнішньої заборгованості; активізувати інвестиційні процеси; скоротити бюджетні витрати на фінансування капіталовкладень; розширити базу для виробництва товарів і послуг; збільшити надходження до бюджету; покращити стан платіжного балансу;

створення необхідних економічних і законодавчих умов призупинення “втечі” капіталу з України. Це забезпечить, з одного боку, реалізацію прямої кореляційної залежності між обсягом внутрішніх та іноземних інвестицій, а саме: призупиниться втеча капіталу – збільшаться внутрішні заощадження – відновиться довіра кредиторів – активізується іноземне інвестування. А з іншого боку, вирішиться проблема обслуговування зовнішнього боргу за максимальних розрахунків на найближчі 20 років, а мінімально – на 5 років;

підвищення кредитного рейтингу, що сприятиме: мінімізації ризиковості боргових зобов’язань, а відтак здешевленню їх вартості; інвестиційній привабливості, а значить і активізації валютно-фінансових і кредитних потоків;

залучення близько 5 – 8 млрд. дол. США і з внутрішніх джерел для фінансування економіки України шляхом випуску внутрішніх позик /казначейських зобов’язань/, деномінованих в іноземній твердій валюті. Такий механізм дозволить активізувати внутрішнє запозичення, підвищити кредитний рейтинг держави, а отже збільшити довіру іноземних інвесторів і знизити процентні ставки при здійсненні зовнішніх запозичень.

Враховуючи боргові, фіскальні, монетарні аспекти макроекономічної стратегії держави, розроблено і запропоновано стратегічну редуційну модель прогнозування боргової динаміки у розрізі зовнішньої державної заборгованості. Основний її зміст полягає у прогнозуванні й розрахунку граничнодопустимого сукупного зовнішнього державного боргу, витрат на його обслуговування і погашення, з урахуванням макроекономічних параметрів розвитку економіки.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Кравчук Н.Я. Інтегрований фінансовий потік та роль іноземного кредиту у реструктуризації економіки України // Фінанси України. – 1998. – №1. – с.43-47 (0,2 д.а);

  2. Кравчук Н.Я. Міжнародні фінансові ресурси та проблема втечі капіталу // Фінанси України. – 2000. – №4. – с.80-86 (0,5 д.а);

  3. Кравчук Н.Я. Фінансова безпека держави: реальність і доцільність в умовах глобалізації // Вісник Тернопільської Академії народного господарства. – 2000. – №9. – с.121-126 (0,5 д.а);

  4. Кравчук Н.Я. Проблеми реструктуризації зовнішнього боргу: світова практика і досвід для України // Фінанси України. – 2001. – №10 . – с.63-72 (0,7 д.а).

В інших виданнях:

  1. Кравчук Н.Я. Іноземні кредити в економіці України // Вісник Тернопільської Академії народного господарства. – 1999. – №10 (спеціальний випуск) за матеріалами четвертої міжнародної наукової конференції. – с.140-144 (0,4 д.а);

  2. Кравчук Н.Я. Через національні інтереси до економічної безпеки // Особливості економічної політики пост соціалістичних країн в умовах глобалізації світової економіки (приклад України). – Матеріали VII міжнародної науково-теоретичної конференції. – Київ. – 1999. – с.23-29 (0,3 д.а).

  3. Кравчук Н.Я. Внешняя задолженность и экономическая безопасность Украины в условиях рыночных трансформаций // Экономики в условиях перехода. Научные исследования. – Болгария – Свиштов. – 2000. – с.47-56 (0,7 д.а);

  4. Кравчук Н.Я. Зовнішня заборгованість України – фінансовий індикатор економічної безпеки держави // Актуальні проблеми міжнародних відносин: Збірник наукових праць. – Вип.26. – К.: ВПЦ “Київський університет”, Інститут міжнародних відносин. – 2001. – с.115-122 (0,5 д.а).