У дисертації набули подальшого розвитку теоретичні та методичні підходи, що вирішують важливе теоретичне й науково-практичне завдання формування і вибору зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства в сучасних умовах функціонування. Основні висновки та рекомендації за отриманими результатами дослідження полягають у наступному: 1. Проведений аналіз розвитку теорій міжнародних відносин показав, що вони базуються на дослідженнях тенденцій міжнародних відносин та відбивають різні аспекти світових трансформаційних процесів. Огляд міжнародних економічних теорій з точки зору послідовності їх появу та проведений аналіз сутності сучасних теорій міжнародної конкуренції, інтернаціоналізації і глобалізації економічних процесів довів необхідність урахування їх впливу на діяльність та розвиток господарюючих суб’єктів в зовнішньоекономічній сфері. 2. Дослідження та узагальнення теоретико-методичних основ формування зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства дозволили на засадах проведеного аналізу існуючих видів стратегій визначити їх сутність, проаналізувати типи міжнародних стратегій і запропонувати концептуальну схему формування складових зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства. Розроблені структурна схема стратегічного розвитку підприємства, склад і зміст основних компонентів процесів розвитку підприємства з урахуванням впливу міжнародних факторів на потенціал підприємства загалом дають змогу системно вирішити завдання формування зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства. 3. Запропоновані в роботі базові зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства – це зростання, стабілізації, перехідні, ліквідації та аутосорсингу – враховують особливості міжнародної діяльності підприємств: адаптацію, стандартизацію, інтеграцію, – що дає змогу визначити властивості міжнародної діяльності підприємств, які відображуються при їх застосуванні в процесі формування певної зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства. 4. Проведений аналіз основних чинників, які впливають на міжнародну діяльність вітчизняних підприємств, показав, що до їх складу входять ПІІ, експорт, імпорт, ВВП. Це обґрунтовує необхідність їх використання при оцінці потенціалу зовнішнього оточення підприємства при формуванні зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства. 5. Запропоновані в роботі основні положення концепції та принципи побудови зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства дають змогу системно враховувати всі чинники внутрішнього та зовнішнього середовищ, формувати і вибирати їх. 6. Розроблені в процесі формування і вибору зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства передбачають їх побудову на основі внутрішнього середовища (стратегічного потенціалу), зовнішнього оточення (потенціалу зовнішнього середовища) та рівнів ієрархії стратегій. Таке уявлення дозволяє отримати достатньо повну кількість варіантів їх реалізації для більш ефективного вирішення завдань стратегічного розвитку підприємства на засадах запропонованих базових стратегій розвитку. 7. Для вирішення завдання вибору зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства запропоновано методичне забезпечення, що базується на використанні статистичного оцінювання значень потенціалів внутрішнього середовища та зовнішнього оточення, для якого використано гіпотезу про нормальний закон їх розподілу. Це дозволить отримати однорідні кількісні оцінки потенціалів з високим рівнем адекватності та вірогідності й використовувати однакові шкали для їх вимірювання для подальшого вибору певної стратегії. 8. Для підвищення достовірності та обґрунтування вибору зовнішньоекономічних стратегій розвитку в умовах невизначеності або недостатньої репрезентативності даних доцільно використовувати розроблений методичний підхід, основою якого є методи анкетного опитування та експертного оцінювання. Це дозволило в роботі вирішити двоєдине завдання: провести SWOT-аналіз та таким чином визначити величину стратегічного потенціалу, і розрахувати корегувальний коефіцієнт для значень елементів побудованої матриці, який враховує вплив усіх рівнів зовнішнього оточення підприємства. Отриманий результат дає змогу вибрати зовнішньоекономічну стратегію розвитку на основі визначення найбільшого значення елементів матриці SWOT-аналізу. 9. Для обґрунтування достовірності запропонованих в роботі альтернативних методичних підходів щодо вибору зовнішньоекономічної стратегії необхідно оцінити ризики, які характеризують наявність інформаційного забезпечення, яке використовується при їх розрахунках. Це дає змогу на основі аналізу співпадіння обраних за результатами застосування запропонованих методичних підходів до вибору зовнішньоекономічної стратегії розвитку зменшити ризик вибору певної стратегії в умовах обмеженості необхідного інформаційного забезпечення. Застосування цієї методики оцінки ризику дозволило для групи підприємств, які аналізувалися в роботі, на основі аналізу розрахованих оцінок обрати стратегію стабілізації як зовнішньоекономічну стратегію розвитку. |