1. Сучасний стан навколишнього середовища України ставить все більш складні вимоги до наукового та практичного підходів щодо створення дієздатної інформаційно-аналітичної системи моніторингу навколишнього природного середовища в регіонах підданих техногенному навантаженню. Існуючі методи не повністю забезпечують її впровадження для таких регіонів та України в цілому. Насамперед відсутність певних підходів та методології, які б об’єднали теорію і практику побудови системи моніторингу НПС країни. У зв’язку з цим однією із задач екологічної безпеки держави є розробка методології (удосконалення структур, методів, організації системи) побудови регіональної системи комплексного моніторингу НПС. 2. Запропонована методологія охоплює різні аспекти функціонування регіональної системи комплексного моніторингу. Насамперед надане уявлення про систему комплексного моніторингу як спостережно-інформаційно-аналітичну системи. Вона охоплює всі основні компоненти навколишнього природного середовища, визначає підсистеми комплексного моніторингу з їх функціонально-структурними складовими. Стадії функціонування моніторингу включають процеси спостереження, оцінки, прогнозування змін стану компонентів довкілля та добавляється блок “Охорона НПС” на засаді якого опрацьовуються управлінські рішення по збереженню та відновленню природних складових регіону. 3. Узагальнено первинні та управлінські інформаційні потоки, схеми взаємодії суб’єктів у підсистемах моніторингу різних компонентів довкілля. З’ясовані об’єкти та предмети спостереження та дослідження. Запропоновано принципи створення системи моніторингу довкілля, головний із яких обумовлює комплексний системний підхід, етапність і послідовність у розробці і впровадженні в експлуатацію компонентів системи. 4. Розроблено та запропоновано інформаційно-логічну структуру регіональної системи комплексного моніторингу НПС. Структурування різноманітної інформації системи за інформаційно-логічним принципом дозволяє відокремити різні задачі і притаманну їм інформацію по структурних блоках. Найбільша увага приділяється блоку “Складові НПС”, котрий вирішує задачі спостереження та контролю за всією сукупністю складових НПС регіону і забезпечує збір та зберігання інформації щодо їх стану і змінювання. 5. Розроблено вимоги до регіональної СКМНПС як до інформаційно-аналітичної системи. Визначено склад та структура інформаційного банку екологічних даних. Для кожної складової НПС запропоновано перелік автоматизованих задач і функцій які в процесі побудови системи комплексного моніторингу нададуть їй можливість оптимально виконувати своє призначення. 6. Досліджено інформаційну взаємодію та методи інтеграції між регіональною системою моніторингу НПС та територіальними природоохоронними системами. Інформація такої системи щодо природокористування в регіоні (ліміти, дозволи) та природоохоронної діяльності (результати перевірок підприємств, штрафи, претензії, позови) має бути доступна в системі моніторингу НПС, як блок дозвільного природокористування та природоохоронної діяльності суб’єктів моніторингу і є компонентом блоку “Охорона НПС”. 7. Запропоновано підходи та вимоги до побудови єдиної регіональної інформаційної мережі збору та комп’ютерної обробки даних моніторингу в регіональному інформаційно-аналітичному центрі системи. Мережива технологія Internet з розподіленим доступом до корпоративного Web-сайту забезпечує на сьогодні необхідні функціональні рішення до оперативності та надійності збору, зберігання, обробки та надання даних. Опрацьовані прикладні рішення до структури регіонального центру моніторингу, автоматизації діяльності суб’єкта моніторингу. Розроблено алгоритми функціонування центральної інформаційної бази даних та Web-сайту системи комплексного моніторингу. Надана методика комплексного аналізу стану довкілля на засаді бальної оцінки врахованих факторів компонентів навколишнього середовища. 8. Обґрунтовано пріоритети напрямів, етапів та заходів щодо практичної реалізації системи комплексного моніторингу НПС. Розроблено системи заходів за основними напрямами: удосконалення мереж спостережень за станом складових довкілля та розвиток незалежних від природокористувачів автоматизованих систем спостережень джерел забруднення довкілля; впровадження єдиної регіональної інформаційної мережі збору, обміну, обробки, збереження даних про стан довкілля та природоохоронну діяльність суб’єктів моніторингу; удосконалення системи управління охороною довкілля. 9. Методологія побудови системи комплексного моніторингу запроваджена в Запорізькому регіоні. Запропонована методологія лягла в основу регіональних програм щодо створення систем комплексного моніторингу довкілля Кіровоградської, Чернігівської, Запорізької областей. |